14. Verzió - Rigai iskola 1. blokk
14. Verzió - Rigai iskola 1. blokk
75 perc,

Megosztom

Bővebben a filmről

Fehér harangvirág
Egy kislány, lze Zariņa, elindul fehér harangvirágot venni, s útja során felfedezi Riga látnivalóit és pezsgő életét. A szimfónia-szerű film a város hajnaltól a csúcsforgalomig tartó életét jeleníti meg. A hang alámondás és dialógus nélküli film a képek kontrasztjára épül. Az Uldis Brauns által fényképezett rövid játékfilmet tartják a rigai dokumentumfilmes iskola előfutárának.

A kezdet
A kezdet egy óriási lettországi építkezésnek és a munkásoknak szentelt trilógia része. Mindhárom filmet Uldis Brauns rendezte és fényképezte. A kezdet az ország legnagyobb folyóján, a Duugaván készülő pļaviņasi vízerőmű építését mutatja be. Az építőmunkások, sofőrök, mérnökök tevékenységének képsorait hangalámondás kíséri, olykor felhívva a nézők figyelmét a monumentális építkezés lírai elemeire. A kezdet több értelemben is kezdet: a rigai iskola első filmje, Brauns első rendezése, az első lett gyártású szélesvásznú film, valamint a trilógia első része.

Az építkezés
Az építkezés Uldis Brauns trilógiájának második része. A Daugavpils műszálgyár megépítését mutatja be, nagylátószögű snittek és nagy hatásra törekvő képek segítségével. A kreatív hangmérnöki munka új jelentést és zenei metaforát teremt. A filmben az interjúkat is láthatjuk, úgy, ahogy Armīns Lejiņš, a trilógia forgatókönyveinek írója, készítette a kamera előtt.

A munkás
A munkás a trilógia utolsó, a többitől némiképp elütő része. Nem egy újabb építkezésről számol be, hanem a Munkás absztrakt figurájára fókuszál. Az elhangzó szövegből megtudjuk, mit is jelent a munka a Szovjetunióban, mi az egyes emberek szerepe és jelentősége. A régi tank beolvasztása annak a metaforája, hogy a béke megteremtésével a munkásoknak magukat már a hasznos építkezésnek szentelhetik.

Nyár
Humoros történet a városkába beköszöntő nyárról, aminek kapcsán bepillantást nyerünk a lakók mindennapjaiba. Armīns Lejiņš ironikus narrációja az Uldis Brauns által filmezett eseményeket – tűzvédelmi gyakorlat, esküvő, ballagás stb. – kommentálja. Brauns és Lejiņš eredetileg játékfilmet terveztek, és el is kezdték a forgatást Kuldīgában, ám nem fejezték be a projektet (a forgatókönyvet később felhasználták Aivars Freimanis 1966-os Kuldigai freskók című filmjében). Az elkészült részleteket ebbe a rövidfilmbe dolgozták bele.

bemutatja Zane Balčus, kurátor

A 14. Verzió teljes programja>>>


White Bells
A small girl (Ilze Zariņa) discovers the sights and rhythm of Riga while searching for flowers – white bells. The white bells resemble a city symphony as depicted by city life, from its awakening to the busiest time of the day. The film is built on visual contrasts, without a single word. With camerawork by Uldis Brauns, it is considered the precursor to the Riga school of documentary cinema.

The Beginning
The Beginning is part of Uldis Brauns' trilogy dedicated to large-scale construction development and workers in Latvia. The film focuses on the process of building a hydroelectric station in Pļaviņas, on the largest river in the country. Its visual observation of builders, drivers, and engineers at work is accompanied by voice-over commentary, guiding spectators to the poetic side of construction work. The Beginning comes first in many ways; it is the first Riga school film, it is Braun’s directorial debut, the first widescreen format film made in Latvia, and the first part of this trilogy.

The Construction
The Construction is the second part of Uldis Brauns’ trilogy. It focuses on the construction of Daugavpils' synthetic fibre factory, and includes well-balanced, wide-angle shots and dramatic camera angles. The soundtrack is used imaginatively to create new meanings, and to construct metaphor like a musical artwork. The Construction also uses live interviews recorded on set; Armīns Lejiņš, the trilogy's scriptwriter, appears on camera interviewing people.

The Worker
The Worker is the last part of the trilogy, and differs somewhat from the rest. Rather then telling of yet another building site, the film centers on the abstract image of the Worker. The voice-over commentary describes the meaning of work in Soviet life – the role and significance of each individual. Melting an old tank at the smelting plant serves as a metaphor for peace that enables all workers to fully dedicate themselves to productive construction.

The Summer
A humorous story about the arrival of summer offers insight into the everyday lives of a town's inhabitants. An ironic voice-over, written by Armīns Lejiņš, comments on the events attentively shot by Uldis Brauns in the town. The scenes include a fire drill, a wedding, a school graduation, and other episodes of town life. Brauns and Lejiņš originally planned to make a fiction film, and filmed in Kuldīga, but the project was not realized at the time (the script was later used for Aivars Freimanis’ Kuldīga Frescoes, 1966), and was incorporated into this short film.

introduced by Zane Balčus, the curator

Full program>>>